~*~ Oman Sky * ســمــا عُـــمـان ~*~
The Blue Sky Of Peaceful Land Of Beautiful OMAN
Friday, June 02, 2006
تساؤلات

:: تساؤلات ::

تساؤلات غريبة عجيبة ، لنرى من منكم سيقدر على الإجابة عليها :

1- ما معنى السبع المثاني ، أعرف أن المقصود هي آيات سورة الفاتحة ، لكن سؤالي هو ما معنى الكلمة نفسها؟!

2- لماذا نجد بعض الدول تحمل نفس لفظة الاسم و أخرى لها أسماء أخرى باللغات الأخرى ، مثلا (مصر) لماذا بالانجليزي (Egypt) ، هل لأنها ذكرت بالقران الكريم باللفظة الأولى؟!

3- نفس الشيء لماذا كلمة (مسجد) بالانجليزي (Mosque) ، لماذا لا نكتبها (Masged) ، وكلمة (Mosque) تذكرني بلفظة أخرى قريبة هي (Mosquito) ، هل هناك تلاعب خبيث وراء هذا؟!

4- لماذا الفتاة المسلمة لا تتزوج من رجل أجنبي غير مسلم في حين يسمح للرجل المسلم الزواج بأي امرأة مهما كان دينها ، أعرف ستقولون لأن الأولاد سيتبعون دين الأب و لن يكونوا مسلمين ، لكن هذا لا يحدث دائما ، فالمرأة هي من تربي و تقدر أن تنشئ أولادها مسلمين يعرفون الله و يطيعونه ، و هذا وجدته في قصة حقيقية لفتاة مسلمة نصرها مسيحي طيب متعاطف بأخلاق حميدة و خذلها مسلمون فتزوجته و أولادها منه أنشأتهم مسلمين ، لكنها تفكر الآن في الحكم الشرعي لزواجها من المسيحي بعد 17 سنة زواج ، بالمقابل هنا من تزوج من المسلمين الرجال من أديان أخرى فضاع الأولاد و لم يعرفوا من الإسلام سوى الاسم فقط ، عاشوا و تربوا على دين الأم و لم يفعل الأب أي شيء يذكر لحماية أولاده أو تنشئتهم تنشئة صالحة ، تركهم لأمهم ، وجدت قصص كثيرة حول هذا ، فمنهم من يكره الإسلام و يعتنق دين أمه ، وهناك من يحمل اسم غربي و دين غربي ، هناك قصص لا حصر لها تدين هذا ، مثلا المسلم الشهير الباكستاني (عمران خان) الذي تزوج من سليلة أشهر و أكبر وأغنى الأسر اليهودية في بريطانيا (جمايما جولدسميث) أفضل مثال ، هي تحولت إلى الإسلام لما تزوجته و لكنها بعد 9 سنوات زواج و إنجاب ولدين هما (قاسم و سليمان) حدث الانفصال فحملت أولادها معها لبريطانيا ليعيشوا وسط أسرتها اليهودية ، مع أني أعجبت بها فترة من الزمن لكني الآن واثقة أنها لم تكن مهتمة بالإسلام بل تزوجت عن حب مؤقت لما انتهى ودعته لتعود لوطنها و تجد حب جديد على وشك الانهيار هو الأخر ، هل تتوقعوا أن أولادهم سيكونوا مسلمين قلبا و قالبا ، مستحيل! لا أذم جمايما وحدها لأنها يهودية ، عمران خان الذي كنت فخورة انه مثال مشرف رائع للمسلمين رياضي وسيم مسلم معتدل لبق مثقف ...الخ ، فاحت ريحة فضايحة بالنهاية ، كوني كنت معجبة وأتتبع أخبار المشاهير اكتشف خبر صغير في احد المواقع البريطانية في سنوات مضت عنه و عن (صديقته القديمة الأمريكية الثرية قبل زواجه من جمايما) ، صديقة بقى معها 6 سنوات ، و الناتج بنت منها عمرها ربما 6 سنوات ، الذي جعل الخبر يخرج مش انكشافه فهو رغم إنكاره نسب الطفلة لكن الفحوص أثبتتها و عاد و اقر أنها ابنته ، اللي صار أن أمها ماتت فجأة و تركت الطفلة وحيدة ، المفاجأة حقا كانت هي أن أم الطفلة الغير شرعية (دعونا نختار أسماء ألطف لوصفهم) لا تثق بعمران خان ، و في وصيتها توصي اليهودية جمايما أن تربي ابنتها ، يا لها من مفاجأة، هي لا تثق بالأب الحقيقي للطفلة و تفضل أن تتربى البنت مع جمايما اليهودية التي لا تربطها بها أي علاقة نسب ، سبحان الله ، يا لها من قصة غريبة عجيبة. عموما ما هي إلا مثال مترابط متشابك بشكل عجيب مريب. ما أقول غير مالت على عمران خان هذا و لا ألوم اليهودية جمايما على تركه ، حالة حال أي واحد #$*&# ، عموما بعدت عن الموضوع الأساسي ، الحين الأولاد المفروض مسلمين صاروا مش مسلمين ، و اللي المفروض يتبعوا الأب في دينه صاروا مسلمين بسبب الأم ، لهذا أجد أن الأم هي المحرك الأساسي في الأولاد ، يتبعونها في كل شيء ، ما رأيكم؟
****
هذه الأسئلة وجهتها إلى الأستاذ: خليل الحداد بمجلة ماجد قبل فترة طوووووويلة ، وعدني بالإجابة و لكنه لم يرجع ، لعلي أفحمته بأسئلتي الغريبة!!
****

5- ليش الهنود يهزوا راسهم بطريقة غريبة لما يتكلموا أو يستمعوا لكلام غيرهم ؟؟!!!!!
هاهاهاها ، عااااااد ما سؤال :)


:: QUESTIONS ::

Some weird and reasonable questions for my dear readers, let's see who will give me good answers:

1- What do we mean by (The 7 Mathanee), I know that it's meant the 7 verses of First Chapter of the Holy Koran "Surah Al-Fateha", but I want the meaning of the word (Mathanee)?!!
2- why some places and countries have different names in English language such as (Egypt) , which is (Masser) in Arabic, Why the changed the word, is that because it has been mentioned in Koran as (Masser)?!!
3- same thing with (Mosque), why they say (Mosque) instead of (Masgeed) in Arabic, looks like (Mosquito ) to me?!
4- Why Muslim women can't marry non-Muslim men while Muslim men can marry non-Muslim women, you would say because the kids will follow the father's religion, but I will say…it's not necessary and not happen most of the time. Usually the children have more attachment to their mother not their father, and I read many real stories about that, one of that stories about a Muslim girl met a Christian British and he was excellent man, they went to England, marry there… she is still Muslim… he is Christian and their boys are Muslims!!
She was so careful to make her boys closer to Islamic life. They have been married for more than 17 years.
While I found stories about Muslim men married non-Muslim women and their kids followed the mother's religion. The kids grew up to be more Christians, Jews,…etc. not to be Muslims, actually, some of them hate Islam and have more affection to their mother's religion.
Like Imran Khan and his Jewish ex-wife Jemima Goldsmith. They have 2 boys (Suliman and Qasim). After their parents divorced, they went along with their mother to live among her Jewish family. I'm not racist about religions, but they should be in good environment to be good Muslims…it's a great responsibility to raise your child in good way. Maybe Jemima will be more good for them than their father, but still it's a big responsibility.
Anyway, as you can see, the kids who should be following their father turned to be with their mother… vice versa!
What do you think now?!!!
***
I sent these questions to Mr. Khaleel el-Hadaad in Majid Magazine long long ago…he promised me to answer soon, but he didn't!!
Maybe I have tough questions!!
***
5- Why Indians people have to move or shake their heads in that unique way when they talk or listen to others?!!
Ha Ha Ha Ha
What a question?!!! :)

posted by Sama Oman @ 4:27 AM  
16 Comments:
  • At June 02, 2006 7:56 AM, Blogger Arabian Princess said…

    - 7 mathane is still not confirmed that it means the first verses in Quran .. some scholars says it doesnt .. some names are left for Allah to test with them, and to tell us that we will never be able to make up one verse of the Quran even if we tried to.

    - Some say its derived from mosquito in Spanish .. but why do we care about naming ..we know what we mean when we mention Mosque so whoever have any ill intention let them deal with it !

    - The explanation is just a way from us humans to understand's Allah's rule .. its a rule in the Quran wether we liked it or not, it will remain that way. We follow the Quran not only because of the logic it holds, but because we beleive in it

    - why do arabs move thier hands everywhere when they speak .. and why when they speak as if thier fighting (my friends used to tell me that) .. if you find an answer to this, you would find an answer ti your last question :)

     
  • At June 02, 2006 9:01 AM, Blogger layal said…

    كلامك صح -حتي اللغه تلاقين الاولاد يأخذون لهجة ولغه الام اكثر من الاب -لكن بحكم ان المرأه اكثر تكيف من الرجل فقد تقبل تغيير دينها لاجل زوجها لهذا حلل الاسلام هذا الزواج -اما بخصوص الهنود فما عندي جواب صراحه مجننينا بهزة الراس ولا تدرين هل رفيجك فاهم وله لا

     
  • At June 02, 2006 12:13 PM, Blogger Zayed said…

    بالنسبة للسؤال الأول : المثاني هنا مؤنث مثناى وهو شيء يدل على اثنين ، أما ما هن سبع المثاني ففيها اختلاف واضح ...
    بالنسبة للسؤال الثاني : فهناك عدة أسباب خصوصا أسباب سياسية على سبيل المثال مصر معروفة في اللغة العربية بهذا الإسم لأدري لماذا - في القرآن الكريم المصر يعني البلد أو القطر - و لكن في الإنجليزي تسمى Egypt التي تم اشتقاقها من القبط و معروف أن في مصر الكثير من الأقباط فسبب هنا سياسي واضح .
    السؤال الثالث :لا أعتقد أن هناك تلاعب يمكنك أن تراجع أصل الكلمة من خلال معجم التراث الأمريكي على هذه الوصلة :
    http://www.bartleby.com/61/39/M0433900.html
    السؤال الرابع : هذا أمر تكليف و حتى لو لم نجد له تفسير ، و لكن يمكن اعتبار أن المرأة في الغالب أكثر اتباعا لعواطفها من الرجل فتحملها المحبة إلى ترك دينها والله أعلم
    بالنسبة لسؤال الأخير ما عندي له اجابة ولكن أكيد أنه مرتبط بقيمة ثقافية و اجتماعية في المجتمع الهندي
    تحياتي

     
  • At June 02, 2006 1:25 PM, Blogger >>Sama Oman said…

    أم قصي الكل عارف ان المقصود بالسبع المثاني هو آيات سورة الفاتحة.
    لم أسمع احد شكك بهذا او انه غير متفق .
    الانسان تاتية افكار و تساؤلات ، ولو فكرتوا فيها تجدي عندك حب للمعرفة و عن السبب لكسر الظن باليقين.
    عموما أنا مو قصدي أشجع زواج مسلمات من غير مسلمين ، بل أردت توضيح انه لا يحق القول ان الرجل يحق له هذا من منطلق ان الاولاد سيتبعون دينة وهذا غير صحيح غالبا.

    أيوا ممكن صحيح ، مجرد تقليد او طبع موجود عندهم :)

    ليال: هذا لاني شفت الواقع وما يحدث فعلا في الواقع.
    واتمنى ان لا يفهمني أحد خطأ .

    هاهاهاهاها...هذا فعلا ما قصدته...تلقينهم يهزون راسهم وهم مش فاهمين... تقولين لهم فاهم فيهز راسة.

    زايد:
    انا موقصدت تعريفها ، لاني اعرف انه المثاني مقصود بها الاثنين...لكن ما السبب ..ما معنى الكلمة هنا في هذا الموضع؟

    مشكور على اللينك الجميل ، الحين ممكن أكون استوعبت اصل الكلمة رغم شكوكي بها. بس مصر لا تزال فيها شك.

    لم أقل ان الامر ليس تكليف او لا نتبعه
    ، لكن من حقي التساؤل و الاستفسار و النقاش.
    المرأة صحيح عاطفية وكذلك الرجل ، تقدر امراة تقنعة ان يرمي اهله كلهم لأجلها...صح!

    ربما هي تقليد عندهم بالهند يهزوا راسهم ، الدليل ان اللي ما احتك بهم هناك و عاش بمطنقة اخرى كل حياته لا توجد عنده هذه الحركة.
    هندي مش أصلي :)

     
  • At June 03, 2006 1:36 AM, Blogger Zayed said…

    بالنسبة للمثاني هذه وصلة ستفيدك كثيرا :
    http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=24&tSoraNo=15&tAyahNo=87&tDisplay=yes
    أما بالنسبة لزواج المسلمة بالكتابي فوجدت هذه الوصلات:
    http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=57&tSoraNo=2&tAyahNo=221&tDisplay=yes&Page=1&Size=1

     
  • At June 03, 2006 1:58 PM, Blogger Jeff said…

    Somebody said something about Egypt already, but I can't read it!

    Egypt comes from the Greek word for the place and the people, something like "Aegyptos". That probably comes from something in the language the Egyptians spoke before they spoke Arabic--that's a language called "Coptic". And you can see: "COPT" and "aeGYPT" are the same word, really. The native Christians in Egypt still call themselves "Copts".

    Here is the website that the government of Egypt runs for the Coptic Museum. It's all in Arabic and has some beautiful pictures:

    TEXT

    You can find that word before Mohammed and before Jesus, way back to ancient times. So we just kept calling it what we always called it. The question is, When did the Egyptians start calling it Misr? Or maybe that was the Arab's word for it and when the Arabs took over Egypt and then the Egyptians started speaking Arabic, they just used the Arabic word.

    --

    "Mosque"? We just get words from other languages and then they change because they're hard to remember or hard to pronounce or something. "America" comes from an Italian explorer named "AMERIGO Vespucci". His name got on some of the maps, like, "Amerigo Vespucci sailed here!" and then "Amerigo's Land" and then "Amerigo" and then "Americo" and then "America."

    Put a word in a foreigner's mouth and it changes, little by little over time! Probably there are words in Arabic now that came from English and they changed, right?

     
  • At June 03, 2006 1:59 PM, Blogger Jeff said…

    Well, I can't get the link to work, but if you copy and paste it, this is it:

    http://www.copticmuseum.gov.eg/Arabic/default.htm

     
  • At June 03, 2006 8:13 PM, Blogger Issa said…

    سما عمان,
    بالنسبه لموضوع الزواج, عمران خان لا يمكن ان يكون دليل, فلكل حاله شذوذ, والمسأله مش مسأله اولاد فقط, فهناك ضوابط من زواج المسلم بكتابيه,
    واحد اسباب المنع, هي ان المسلم يؤمن بالأديان السماويه المسيحيه واليهوديه, وهو مؤمن بأنبياءها ويعلم انه الاسلام جاء مكملا لهذه الاديان, فهو ان تزوج كتابيه يؤمن بنبيها ولن ينكر عليها هذا, ولكن تخيلي العكس, فالكتابيون ينكرون الاسلام, فكيف ستكون حالتها معه؟

    ومن ضمن الشروط تجديها على هذا العنوان فهو يفصل الكثير الفرق بين زواج الكتابيه زمان وبين الحاظر.
    http://63.175.194.25/index.php?ln=ara&ds=qa&lv=browse&QR=45645&dgn=4

     
  • At June 04, 2006 12:52 PM, Blogger >>Sama Oman said…

    شكرا يا أخي زايد على جهودك معاي
    ما قصرت والله :)

    Jeff: yes, what you couldn't read there saying same thing that the word (Egypt)comes from(Coptic).
    thanks for the link, i liked the pics too. it's about the Coptic Museum only.
    Mosque developed from spanish which is basically from the original word in Arabic...As i found in this link:
    http://www.bartleby.com/61/39/M0433900.html
    Yes, you are right, sometimes we found words from other langauges changed when other people try to spell it out in their accent.
    see how my silly questions came up with interesting dialogues and links ;)


    أخي عيسى:
    شكرا على المشاركة
    وانا ضربت فقط مثال معروف وهناك مئات الحالات الاخرى، أنا لم أعمم ، فقلت العكس بالعكس.
    لكن لا يجب ان نغيب حالات اخرى معاكسة لما يجب ان يكون.
    علينا ان لا نتجاهلها
    ولا شيء يمنعنا من السؤال والاستفسار
    شكرا على الوصلة .
    لا تزال عندي اسئلة اخرى ربما انشرها لكم عما قريب.
    وسعيدة بهذا التجاوب الطيب المتميز

    I'm so grateful for you active interaction.

     
  • At July 18, 2006 3:01 AM, Anonymous Anonymous said…

    Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
    »

     
  • At July 20, 2006 9:42 AM, Anonymous Anonymous said…

    Very pretty site! Keep working. thnx!
    »

     
  • At July 21, 2006 8:08 PM, Anonymous Anonymous said…

    I find some information here.

     
  • At January 26, 2013 6:08 AM, Anonymous Anonymous said…

    My partner and I stumbled over here from a different web page and thought
    I might as well check things out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to checking out your web page yet again.
    My site ... live transfer news sky sports

     
  • At January 27, 2013 7:47 AM, Anonymous Anonymous said…

    It's genuinely very difficult in this full of activity life to listen news on Television, so I only use world wide web for that purpose, and take the hottest news.
    Also visit my webpage football transfer news goal

     
  • At February 28, 2013 1:17 PM, Anonymous Anonymous said…

    When someone writes an post he/she retains the idea of a
    user in his/her brain that how a user can be aware of it.
    So that's why this piece of writing is great. Thanks!

    Feel free to visit my blog post :: click here
    my site :: makingofamillionaire.com

     
  • At October 21, 2013 9:55 AM, Anonymous موقع زواج said…

    موضوع جيد

     
Post a Comment
<< Home
 


   


Free Web Site Counter
Free Web



Palestine Blogs - The Gazette

Global Voices Online - The world is talking. Are you listening?

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
 
Who Am I ?...

Name:Sama OMAN
Home: Oman
About ME:Seeker for Hope…Seeker for Life…Seeker for my dreams' picture on Warm Oman Sky…Seeker for Happiness treasure on the forgotten Isle….Still A Seeker!!!
More…
Links…
Fellow Blogs…
Previous Post …
Archives…
Sama Shout Box…

Powered by

15n41n1

BLOGGER