~*~ Oman Sky * ســمــا عُـــمـان ~*~
The Blue Sky Of Peaceful Land Of Beautiful OMAN
Friday, December 29, 2006
مستوى مستشفيات السلطنة

مع أني شديدة التعصب لبلدي عُمان ولا أحب النقد العقيم السلبي لمجرد النقد وليس للإصلاح ... لكني أقدر كل نقد بناء هادف يهدف إلى رفعة و تحسين المستوى في كل المجالات... لهذا وددت أن أبدا في الطرح بشأن بعض الأمور التي تضايقني فعلاً... منها مستوى مستشفياتنا الحكومية!


أولاً: مستوى التشخيص و الفحص الطبي!!

كيف يعقل أن يكون أكبر و أهم مستشفياتنا بهذا الجهل لكي لا يعرف أطبائه ما يعاني منه مريض معين...و ما أن يذهب المريض للخارج ويُجرى له الفحوصات اللازمة حتى يكتشف ما هو مرضه ويبدأ العلاج المناسب لحالته...ولكن خارج بلده و بعيد عن أهله!!

أقول هذا عن تجربة...فأحد أقاربي ظل يعاني من وهن و حمى و حالته لا تتحسن رغم كثرة الفحوص والتشخيصات والأدوية وغالباً أدوية لأمور لا يعاني منها بالواقع! ثم سافر للخارج وبعد عدة فحوصات يكتشف المرض و يبدأ علاجه المناسب. وبالمناسبة هو لا يزال بالخارج و لا أتوقع انه سيأتي حتى للعيد حتى ينهي فترة علاجه المقررة... وان شاء الله يعود وقد استرد صحته و عافية بإذنه تعالى.

بل أعرف أن هناك من تلقى العلاج الخطأ والأدوية التي زادت مرضه سوءاً وبذهابه للخارج تم تصحيح الخطأ ولولا ستر الله لذهب ضحية التشخيص والعلاج الخاطئ!!

لهذا أنا حانقة جداً جداً على وضع التشخيص لدينا...أليس الأطباء بتلك الكفاءة التي نجدها بالخارج ليعجزوا عن إدراك ما يعاني منه المريض و خاصة إذا كان مرض شديد ومعروف....إذا فما بال من يعاني أمراض أشد وأندر؟!!!

بل ما ذنب من لا يقدر أن يتكبد مشقة السفر للخارج و العلاج بالمستشفيات الخاصة والتي معروف عنها تكاليفها الباهظة جداً في العلاج.

هذا يشدني للتطرق إلى أمر أخر مشابهة...تعامل الأطباء مع المرضى...ملاحظات كثيرة سجلتها خلال معاودات جدتي للمستشفى. أغلب الأطباء إن لم يكن كلهم لا يعطون المريض حقه من الاهتمام...فبجانب طول الانتظار التي يستهلك المريض والمرافق أيضاً لا نجد آذان صاغية للمريض و ما يقلقه!

أحيانا كنت أتدخل و لا أخرج إلا لما أعرف تفاصيل وشرح وافي من الطبيب أو الطبيبة لكل تساؤلات جدتي وأحيانا ً أفكر أن أدع الأمر يمضي بدون أي تدخل مني لأرى كيف سيتعاملون مع المريض و خاصة الكبار منهم.
لا أريد أن أهضم حق أحد فهناك من فعلاً تعامل مع الأمر بكل جدية وحرفية و سلاسة و كأنه فعلاً بلسم شافي...
فالمريض يأتي وهو متعب قلق يحمل آهات ومعاناة ويرغب أن يجد قبل العلاج الجسدي علاج معنوي... من كلمة رقيقة.. ابتسامة حنونة ..التفافة واضحة وتركيز و مزيد من الاستماع!

للأسف أن أجد طبيب حتى لا يلقي نظرة للمريض ويكتفي بما يطبعه من نظرة شخصية في سجل المريض الالكتروني على الكمبيوتر... بينما المريض يتكلم ويقول ما يعانيه أو ما يساوره من قلق أو ألم أو شكوك بدون أن يجد حتى التفاته وإذا وجد فلن تكون إلا لثواني معدودة!!! فكيف يتم إذا التشخيص الصحيح بدون نظرة عميقة للمريض والأعراض التي يعاني منها...... والعذر غالباً أن الطابور طويل والمرضى لا ينتهون!!!!!!

كانت لي زيارات شخصية معدودة للمستشفى و كنت أعمد إلى تثقيف نفسي بالمصطلحات الطبية التي لا أعرفها وأجهز كل أسئلتي وما يدور ببالي حتى أقدر أن اعرف كل التفاصيل في ذاك الوقت الضيق.......وعموماً زيارة المستشفى لأي سبب أمر لا يسعدني!

وهناك أيضاً قضية الصيدلية بالمستشفى..بعض الصيدليات الحكومية أثارت تعجبي..فرغم كثرة الصيادلة بداخل بعضها ليصل إلى أكثر من 11 شخص إلا أنهم يستهلكون وقت طويل جداً لتوزيع الأدوية...فينتظر المريض لمدة تصل لساعة رغم انه لا توجد زحمة! والبعض يقابلك ببرود شديد ولا مبالاة!!

هذا ذكرني بممرضة كلما تذكرتها ضحكت... التقيها كلما ذهبت إلى مستشفى (...) ... لا ادري كيف أن الصدف تلعب دور عجيب... كل مرة ازور ذاك المستشفى أصادفها أمامي في أروقة المستشفى مع تكشيرة وعبوس وقرف غريب أثار دهشتي و لفت نظري...!! الحقيقة أردت التحدث معها لأسالها لماذا القرف والضيق؟!! لكني لم أشأ أن أفتح حواراً مع من حتى لا يقدر قيمة البسمة ولو المصطنعة!!

نرجع إلى موضوع الصيدلية...لماذا بعض الأدوية تنتهي من الصيدلية بدون أن يكون هناك تنبيه لنقصها الذي يجب أن يتم تعويضه فلا يأتي يوم لا يجد فيه المريض الدواء؟!! أعرف تماما برامج حاسوبية تحسب عدد الأدوية بأنواعها التي تنقص يوميا بكل صيدلية و تعطي تنبيه مسبق لوصول النقص إلى الحد الذي يجب فيه التعويض و سد النقص....إلا يطبق هذا الأمر معهم؟!!!!

أحب الطب...أحب الأمور الطبية و أحب متابعة كل ما هو طبي علمي...أحب عمل الممرضة...أحب عمل الصيدلاني ...أحب عمل الطبيب والجراح! كلها أعمال رائعة متميزة... لمن يدرك روعتها فقط!

سؤال أخر أتى ببالي........لماذا نثق بالأطباء الأجانب أكثر من ثقتنا بالطبيب المحلي "العُماني"؟!!
عن نفسي تعاملت مع طبيب واحد عُماني فأعطاني صورة سوداوية مشوهه و قبيحة...لأسباب عدة منها...بل أهمها: الغرور الذي يركبه والذي يعميه عن رؤية الواقع وانه ليس معصوم وانه فعلاً ليس بتلك الكفاءة التي ينتفش بها وهذا ما ثبت لاحقاً! ربما عليه أن يدرك أن دراسة الطب ليست بالأمر المستحيل... بالعكس أصبح سهل جداً!
عموماً أخي صحح لي النظرة المشوهة لما أخبرني قصة طبيب عُماني أخر ممتاز... ولا أنكر صدمتي لما أخبرني به... لهذا ممكن أن أقول أني "قد" أثق بالأطباء المحليين في المستقبل وربما ليس القريب!!

مع كل العيوب التي قابلتها و واجهتها بمستشفياتنا...يبقى أن المريض أو المرافق عليه أن يكون راقي في التعامل و توصيل الفكرة... فلا يستخدم أسلوب غير لائق في الكلام أو التعامل مع الغير. ومن تجربتي الخاصة أقول لكم كوني لحوحين ولا تسكتوا عن حقكم ولكن بأسلوب مهذب راقي وحضاري...
و سلمكم الله من كل سوء

*=*=*=*=*=*

اليوم وقفة عرفة و باكر العيد...كل عام وانتم بخير و بصحة وسلامة يارب
*=*=*=*=*=*
Even though I adore my country OMAN and I'm so pro-Oman and I don't like to see criticism for non-specific or reasonable reasons and lead to no improvements, but I like the constructive criticism…it is more welcome as its aim to improve some fields' level in our beloved country!
So…and for that…I want to talk about what really making me so mad these days! Our public hospitals standard…
First: the diagnosis!!
How come that our biggest and most important hospital couldn't diagnose what a patient suffer of!! This is a shame!
One of my relatives suffered with fever and weakness and they couldn’t find out what he has…they only kept giving him pills…maybe wrong pills for another illnesses… so, he went to another country and to private hospital and….Yes, from day one…he made all that check ups and they found out what he has….now, he getting the right treatment…it will be a bit longer, but at least he knew what he has and he is ready to fight this illness with right medicines.
Oh yes, he isn't the only one…I know another one got wrong medicines for long time and his kept suffering till he went out to private hospital and they found out that he was about to lose his life because of that wrong diagnosis and medicines….so, they helped him and he came with good health and walking without suffering. So many did that…so many went out sick and come back again really fine…not all…but most of them who went to trusted and well-known private hospitals.
Now…how it will be when poor people can't go out and seek that good treatments… not fair!
I'm so upset and can't really help it but point it out for them….
Not only the wrong diagnosis….but even the dealings of some doctors who don't give the patient that care and attention…even by listening to patient's suffering and pain…the patient comes to hospital not only seeking the bodily treatment, but also the psychical treatment….so the doctors should give each patient a bit of time…with warm smile, tender words, encouraging energy….these little things really help patients more than medicines.
All that come after long waiting….there is no organizing in some clinics in some hospitals…….that really make us (the companions) sick, so how about the real patients?!!!
We need more organizing in our hospitals…more care and more qualified doctors.
It's not wrong to go and see the famous hospitals and their ways and treatments with their patients …we all should learn and know more about that… it's nice to develop ourselves and not stay the same and repeat same mistakes…
Hope they will put that plan to develop our health sector in this New Year… hope that really!
posted by Sama Oman @ 3:44 AM  
25 Comments:
  • At December 29, 2006 5:49 AM, Blogger A.Adam said…

    بالبداية أتمنى الشفاء العاجل لقريبك وعودته سالما ميمونا إن شاء الله
    .
    بالنسبة لسؤالك لماذا نفضل الأجنبي عن المحلي .. اعتقد انها قناعة بداخلنا موجودة وحتى ولو كان المحلي ذو مستوى عالي .. فمثلا عندنا بالبيت طبيبة مشاء الله وحتى لاحظت هذا الشيء على الكثير من الأهل الذي يكون ابنهم طبيب او ابنتهم طيبية .. غالبا ما يفضلون غيره لتطبيبهم وتشخيص حالتهم . وعندما سألت نفسي .. وجدت انه زبون طبيبنا المفضل دائما هو الغريب . فها نحن يرافقنا طبيبنا إلى طبيب أخر لوصف علاج لنا ، ايضا الطبيب نفسه لا يجد القناعة في تطبيب نفسه بنفسه. فغالبا ما اجده متحمسا للأبرة والمضبع بدون شعوره بالالام الناس والمرضى وكأنه تعود على غرفة التشريح حتى بعد تخرجه.
    صيدلي .. فكرتني باغنية صيدلي يا صيدلي يا سما الله يخليك هو هذا وقتها ..
    المهم كل عام وأنتي بخير وكل الأهل يارب بخير

     
  • At December 29, 2006 6:07 AM, Blogger Jeff said…

    Okay, let me guess what the caption to the picture says.

    The doctor is pointing to his bill and talking to the nurse:

    "Heh, heh! Can you believe how much I charged that patient just for putting on a fresh band-aid?"

     
  • At December 29, 2006 6:10 AM, Blogger Brave Heart said…

    قولى الحمدالله لان قريبك لم يعالج فى احد مستشفيات ليبيا والا لكن سمع بادويه وامراض لها اول ومالها اخر .اعتقد ان هذه مشكله عامه فى الدول العربيه باستثناء الاردن وتونس الذين يعتبران مقصد للعديد من المرضى وخاصة الاوروبيين .
    الثقة بالنفس هى الاهم وعدم التكبر على الناس هى الطريق لاى طبيب يريد ان يطور مستواه.
    وكل العام وانتى بخير

     
  • At December 31, 2006 4:03 PM, Blogger Raed said…

    trust me when I say :

    الحال من بعضه!

     
  • At January 02, 2007 5:41 AM, Blogger >>Sama Oman said…

    آآآآآآآمين يا رب ...شكرا لك آدم
    وعلى فكرة أنا قابلت أحد اللي رافقوا قريبي بعد رجوعهم وشرح لي كيف تعامل الأطباء والممرضات هناك مع المريض ومن أول يوم يصل فيه ...شرح لي أشياء رائعة تدل على الكفاءة والتميز (وتدل على قوة ملاحظته)... لمته انه لم يأخذ صور أو فيديو لبعض هذه الأمور.... بس مع أني أقول انه مستشفى خاص و لازم يكون بهذه الكفاءة ولكن حتى ببعض المستشفيات الخاصة المال عندهم أهم من المريض تماماً زي الجامعات والكليات الخاصة.

    هاهاهاها...وجهة نظر معقولة جداً...حتى صديقتي اللي بنت خالها طبيبة ومع هذا تركت بنت خالها بالبيت وراحت لعيادة قريبة !!!!
    الطريف انو أخر مرة رحت لوحدي للمستشفى وقابلت طبيبة هندية هناك وكنت كالعادة احمل معي أوراقي و قلم أسجل به الملاحظات ... لا ادري هل أثرت قلقها و رعبها و شكت أني عميلة سرية أو ربما مراقبة...ولهذا كانت تسال أين أعمل ...هل أعمل بوزارة الصحة؟!!! كانت قلقة بشكل واضح و قد رفضت أن تجيب على أسئلتي مع أنها عادية و لا تتجاوز ما أشك به... عجيب!!!

    كذلك تضايقت من أخر مرة ذهبت بها للمستشفى مع أختي ، تركت أختي التي لها موعد في الساعة 8 صباحاً ولما رجعت لها الساعة 11 وجدتها كما هي لم تتحرك...لتقول لي: لم ينادوني!!!! وهي من النوع الخجول و اللي ما تحب تتجادل مع الرجال أو تتكلم معهم...لهذا قمت أنا وتوليت الأمر ، ولم تمر نصف ساعة إلا وهي أمام الطبيب ... لهذا أقول للكل لا تبقوا تنتظرون و اذهبوا و اسألوا.

    أيوا أعرف هالاغنية....وبالعكس عمل الصيدلي رهيب لأنه يتعرف على المواد الكيمائية و يدرس الأحياء والكيمياء بشكل مفصل و عميق....جدا جدا رهيب!
    بس للأسف تعرفت على ناس ما يقدروا هالعمل الرااااااااااائع ...ويتأففوا من عملهم هذا...تصور!!!! نعم اندهشت بشدة أن أجد صيادلة لا يحمدون الله على نعمة دراسة هالتخصص المتميز والعمل بيه...وما سمعت منهم إلا التأفف من العمل مع انه جميل و ممتع بنظري!!!

    والله يا آدم ما قدرت أقاوم الضيق...وقررت اكتب و لو بشكل سريع.... فمع أن بلادنا رائعة و متميزة ولكنها ليست مثالية و بها عيوب كباقي الدول و لازم نرصد الخلل و العيوب لنقومها و نبدأ مشوار الإصلاح و التميز. وهذا ما أتمناه من المسئولين.

    Jeff: so funny……..but I was searching for a pic of doctors and hospitals….so, I found this one and I put it "the words under pic is First: Diagnosis" :) . I wrote this post so fast before Eid Day…but I prepared a translation for most important points of it……Sorry Jeff….But Hey…I translated the Tag for you to answer it :)

    قلب شجاع: حشاااااااااااا....ليش عااااد !!!
    ايوا صحيح... بعض اللي اعرفهم يذهبوا إلى الأردن للعلاج ... وهناك من يذهب إلى شرق آسيا أو ألمانيا.
    عموماً علينا أن نحاول أن نرتقي و نرصد الأخطاء و نسمع للشكاوي بصدر رحب.
    صدقت والله! بعض الأطباء يظنون أنهم خلاص وصلوا القمة و هم لا يزالوا يمشون ببداية الطريق...لكن صدقني هم قلة هنا...يعني أنا قابلت الكثيرون و اغلبهم تجاوبوا معي و خصوصا عندما احمل أوراقي و أسئلتي ... ما عدا أخر طبيبة والتي لا ادري لماذا ارتابت من كلامي و مصطلحاتي الطبية ... فانا من جهة اثقف نفسي بشيء جديد و من جهة أخرى أتعلم أمور طبية قد تفيدني يوماً ما...

    رااااااااائد:
    بس دوام الحال من المحال
    ولازم نسعى للتغير و التقدم للامام
    ومرحبا بك من جديد بعالمي
    :)

     
  • At January 02, 2007 8:04 AM, Blogger Jeff said…

    Wow, Sama...thanks from my heart for all the hard work. You did everything! You even translated the words in red! :p

    It sounds like maybe my guess about the picture caption wasn't too far from the truth...except the doctors aren't charging too much, but too little!

    Well, the problems are not just in Oman, but everywhere. My grandmother was given pills that were killing her and she took them for a month before another doctor--who knew about a different problem she had--found the mistake and changed the medication.

    And my uncle died of internal bleeding the doctors should have caught but didn't...

     
  • At January 06, 2007 10:06 AM, Blogger >>Sama Oman said…

    You are welcome Jeff. I need to share everything with you. With all who can't read Arabic. At least, we can get some good points and ideas from you.
    Well, I knew about that…mistakes and wrong diagnosis aren't in OMAN only!! I knew about that happen in Europe, England , America, Canada…so I'm not saying it's only in OMAN! But at least, we need to improve and let our doctors be more qualified!

    Oh…I'm so sorry for your uncle! That really sad…I knew about young man faced the same thing months ago…there was an internal bleeding that they didn't deal with properly….so he died!
    I was really sad to know that!
    I'm glad your grandmother found out about that mistake before it gets more serious.

     
  • At February 09, 2010 3:18 AM, Anonymous Anonymous said…

    بسم الله الرحمن الرحيم

    موضوع جدا مهم بالنسبه للمستشفيات في عمان بصراحه مستواها تحت كلش لاني نمت بالمستشفى اكثر من مرة وعانيت كثير
    أولا: بمستشفى الجامعة تجينا أي ممرضة وتختار بين المرضى لان طالب الدكتور عنده امتحان والممرضه تاخذ مريضه وتتركه عند دكتور وتروح فيضطر مريض يرجع الى سريره بعد تعب ويزيد مرضه اكثر لان صارت معي ولولا الله ثم الرجل الشرطي اللي ساعدني لغبت عن الوعي.والمفروض دور الممرضه ما تترك المريض حتى ترجعه لسرير .
    ثانيا: مستشفى صور كثير من الممرضات ثرثارات وخاصة بليل ومره سمعت الممرضة تتكلم عن المطاعم في صور وصوت وازعاج وما تراعي المريض ومره عن الاعراس والمشكله الدكتور المناوب يكون معهم ويشاركهم.
    ثالثا : مستشفى صور الشرطي يأتي بعد انتهاء الزيارات ويقضي فترة طويله بقسم النساء ليمنع الزوار مع ان كثير ما يخبر المرضى الشرطي بان الزوار ذهبوا لكن الشرطي يصر على بقائه فترة فيصعب على المريض ذهاب الى الحمام او للصلاة بسبب الشرطي .
    رابعا : مستشفى الجامعه خضعت لعمليه والمشكلة المستشفى لا توفر الدم للمريض ويطلب دكتور من اهل المريض واضطر اخي بتبرع وبعد العمليه اكتشفنا ان الدم لم يفحص لاني اصبت بمرض اخر من اخي بسبب غباء الدكتور .
    خامسا : مستشفى صور يؤكد الدكتور لللمريض بان الممرضه سوف سوف تتعنيه به ولكن الامر يحدث العكس فالممرضه لا تأتي عند المريض الا بعد انتهاء المحادثات وضحكات فصارت معي وأضطررت أن أدخل المغذيات بيدي واخذهم من الممرضه وعند انتهائه اضطر ان اعمل بدور الممرضه.
    كثير ما حدث مشاكل وتوفي كثير بسبب اهمال الطبيب والممرض واما طبيب عماني فذلك بسبب شي واقع حدث يوصف ادويه غير صحيحه وتشخيص غير صحيح
    ولو اكتب ما اخلص من كثر مشاكل وصار عندنا شي عادي ونتجنب نروح المستشفى فالافضل ان انسان يلجأ لرب العالمين والأعشاب بدل البهدله والمضايقات

     
  • At January 16, 2013 3:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    advertising and ***********

    with Adwords. Well I’m adding this RSS to my email and could glance out


    for a lot extra of your respective exciting content. Make
    sure you replace this once more soon..

    my weblog ... www.aimizm.com
    Here is my webpage ... Costa Valencia

     
  • At January 17, 2013 10:47 PM, Anonymous Anonymous said…

    I together with my friends have been checking the great suggestions on the blog and so all of the sudden came up with an awful suspicion I had not thanked the blog owner for them.
    My young boys

    are already certainly happy to learn all of them and have
    in effect really been having fun with them.


    Appreciation for really being considerably accommodating
    and then for

    getting

    these kinds of useful areas millions

    of individuals are really needing to

    know about. Our own sincere apologies for

    not saying thanks to you earlier.

    Feel free to surf to my blog post :: www.sunraypowerllc.com
    My site ; rent in Murcia

     
  • At January 18, 2013 6:02 AM, Anonymous Anonymous said…

    My husband and i have been quite happy when Ervin could conclude

    his web research through

    the entire precious recommendations he acquired out of the web

    pages. It's not at all simplistic to just always

    be giving for free facts a number of people may have been selling. And we fully grasp we have got the website owner to appreciate for that. All of the explanations

    you've made, the straightforward website menu, the relationships you can make it possible to
    instill - it's all fabulous, and it's assisting our son
    and us reckon that the article is thrilling, which is certainly

    tremendously serious. Many thanks for the whole lot!


    my site - discositdown.blogspot.fr
    Also see my page :: Albox house

     
  • At January 23, 2013 7:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    I like the helpful info you supply for your

    articles. I will bookmark your weblog and check again here

    frequently. I'm reasonably sure

    I will be told many new stuff right here! Good luck for the following!

    Also visit my web page wiki.mvpcaribe.com
    Visit my weblog ; Dolores property for sale

     
  • At January 25, 2013 10:21 PM, Anonymous Anonymous said…

    I found your blog web site on google and examine just a few
    of your early posts. Proceed to maintain up the excellent operate.
    I just extra up your RSS feed to my MSN Information Reader.


    Searching for ahead to reading more from you

    afterward!…

    my page: http://www.turunduseliit.ee/wiki/index.php?title=Online_Classified_Ads_-_Rewards_Of_Purchasing_Through_Classifieds
    My web page: cheap wallets

     
  • At January 29, 2013 8:39 PM, Anonymous Anonymous said…

    There are some fascinating closing

    dates on this article but I don’t know if I see all of them middle to heart.
    There may be some validity but I'll take hold opinion until I look into it

    further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as effectively

    Also visit my page: windowsphone-world.com
    Feel free to surf my web site spain weather march

     
  • At February 02, 2013 3:28 PM, Anonymous Anonymous said…

    Just want to say your article is as astonishing.
    The

    clearness in your submit is just cool and that i could suppose you are an expert in
    this subject. Well with your permission

    allow me to clutch your RSS feed to keep updated

    with approaching post. Thank you a million and please carry on the enjoyable work.



    Here is my web-site; off-road.student.utwente.nl
    My weblog ... UK TV Spain

     
  • At February 08, 2013 5:44 AM, Anonymous Anonymous said…

    Attractive element of content. I simply stumbled

    upon your blog and in accession capital to claim that I
    get actually loved account your blog posts.
    Any way I’ll be subscribing in your augment and even
    I achievement you get entry to consistently quickly.
    Here is my site - http://club.dolfeen.ir/index.php?do=/blog/5681/expats-put-spain-and-return-to-the-british-isles

     
  • At February 09, 2013 6:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    Heya i’m for the primary time here. I came across
    this board and I to find It

    really useful & it helped me out a lot. I am hoping to offer one thing again
    and help others such as you aided me.
    My web page blogspot.fr

     
  • At February 11, 2013 2:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    I have read some good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.

    I

    surprise how much effort you put to make such a fantastic

    informative website.
    Also see my web site: http://essentialweb.asia

     
  • At February 20, 2013 10:46 PM, Anonymous Anonymous said…

    Remedies for rosacea can let in canonical ingredients that I Highly urge Aveeno's Radical-calming foaming cleanser with feverfew.

    Look into my webpage :: rosacea laser treatment Callicoon Center
    Also see my website - rosacea laser treatment Callicoon center

     
  • At February 24, 2013 8:45 AM, Anonymous Anonymous said…

    One natural alternate to statin medications is worsened, Piece those
    fed a cholesterol-enriched dieting stabilised.

    Also visit my blog cholesterol high natural remedy treatment

     
  • At February 26, 2013 8:18 PM, Anonymous Anonymous said…

    And and then I encountered the detestation that is Microsoft
    tidings in business office indisputable some of you can link up.
    If node Blogging now seems a footling less glossy, a
    slight less same subject area, your adjacent challenge would
    be to go back to the Tumblr app and promise you Choose the chastise thumbnail.


    Feel free to surf to my web site: click here

     
  • At May 03, 2013 3:48 AM, Anonymous Anonymous said…

    I read the critique on numerous web-sites and was afraid to move.
    Then I talked to your loan agent at revenue keep and
    advised them about what I study, and just how would I be assured
    that this kind of things won't transpire to me. His answer was "we closed in excess of 24,000 loans final 12 months, and we had challenge with 28, that is certainly not much and we are doing work tricky to lower that number". He gave me bunch of guaranteed pay day loans PR lectures and convinced me that I would be making an excellent move with them.

     
  • At May 12, 2013 4:16 AM, Anonymous Anonymous said…

    Hi there would you mind letting me know which web host you're using? I've loaded your
    blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most.

    Can you suggest a good internet hosting provider at a
    reasonable price? Thank you, I appreciate it!

    Feel free to surf to my webpage wistron

     
  • At May 21, 2013 10:29 AM, Anonymous Anonymous said…

    I'll immediately seize your rss feed as I can't to find your email subscription
    link or newsletter service. Do you have any? Kindly let me recognise so that I could subscribe.
    Thanks.

    Here is my weblog http://www.lutheranclub.com/index.php?do=/blog/27603/confido-himalaya-natural-natural-remedies-available-for-unwanted-comprar-vi/

     
  • At May 23, 2013 11:33 AM, Anonymous Anonymous said…

    Hi! I knοw this is somеwhat off topіc but I wаѕ wonԁеring whiсh
    blog plаtform аre you using for this webѕite?
    I'm getting sick and tired of Wordpress because I'νe had iѕsues ωith haсkers
    аnd I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

    Here is my site - bigger boobs naturally

     
Post a Comment
<< Home
 


   


Free Web Site Counter
Free Web



Palestine Blogs - The Gazette

Global Voices Online - The world is talking. Are you listening?

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
 
Who Am I ?...

Name:Sama OMAN
Home: Oman
About ME:Seeker for Hope…Seeker for Life…Seeker for my dreams' picture on Warm Oman Sky…Seeker for Happiness treasure on the forgotten Isle….Still A Seeker!!!
More…
Links…
Fellow Blogs…
Previous Post …
Archives…
Sama Shout Box…

Powered by

15n41n1

BLOGGER